8 клас

Тематична контрольна робота №1
Вступ. Усна народна творчість
ВАРІАНТ 1
1  рівень (4 питання по 0,5б.=2б.) 
1. Кого просять невольники вислухати «у просьбах щирих, у нещасних молитвах» (дума «Маруся Богуславка»)?
а) Марусю; б) один одного; в) Бога;  г) пана турецького
2. З ким порівнюється військо запорозьке, яке вирушає в похід (пісня « Та, ой як крикнув же козак Сірко"»)?
       а) З соколами; б) з яструбами; в) з  сонечком; г) з чайками.
      3.Вкажіть жанр твору «Чи не той то Хміль»
а) історична пісня                       б)  дума
в)  соціально-побутова                г)  календарно-обрядова
4.Особливий спосіб виконання дум – це:
а) тирада;  б) славословіє;   в) піснеспів;  г) речитатив.
2  рівень (середній )(1 питання 2б.)     
5.Установіть відповідність між цитатою та її автором 
1. «...з ляхами б’ється, …ляхів рубає,
...ляшеньків тисне».
2. «Не вернувся й ...,    Голова завзята,
Замучили молодого       Вороги прокляті».
3. «Втікали... Погубили шуби...
Становили собі... дубовії хати».
4. «Більше вони людей б’ють,
Ніж я гріхів маю».
5. «Вислухай, Боже, у просьбах щирих,
У нещасних молитвах нас...».
6. «Темницю відмирає,  Всіх козаків,
Бідних невольників,  На волю випускає».    
А. Кармалюк.
Б. Пани-ляхи.   
В. Морозенко.
Г. Маруся Богуславка.
Ґ. Хмельницький.
Д. Козаки-невільники.

3 рівень (достатній ) (5 балів)
     6.Порівняй пісні « Та,ой, як крикнув же козак Сірко» і «Зажурилась Україна» (2б)

 « Та,ой, як крикнув же козак Сірко»
«Зажурилась Україна».
Історична доба


Як ставиться автор до свого героя?


За допомогою яких художніх засобів описано події?



 7. Поясніть, чим історичні пісні відрізняються від дум.(1б)
8.Запиши до таблиці художні засоби , використані в уривку з пісні «Зажурилась Україна»(2б.)
  Годі тобі, пане-брате,
Ґринджоли малювати,
Бери шаблю гостру, довгу
Та йди воювати!
Ой ти станеш на воротях,
А я в закаулку,
Дамо тому стиха лиха
Та вражому турку!

Приклад із тексту
Назва художнього засобу








4 рівень(високий) (3б)
9.   Напишіть твір-мініатюру.
А) «Якщо народ має багаті традиції, славну історію, то він безсмертний».
Б) «Що найбільше цікавить мене в народних думах».

                                                     Варіант 2
1  рівень (4 питання по 0,5б.=2б.) 
1. В якій історичній пісні згадується битва під Жовтими Водами?
а) «Максим козак Залізняк»;                     б) «Чи не той то хміль»;
в) «За Сибіром сонце сходить»;                г) «Зажурилась Україна».
2. Хто «зібрав собі славних хлопців» для боротьби з поневолювачами (пісня  «За Сибіром сонце сходить»)?
а) Сірко;б) Кармалюк;в) Морозенко;г) Хмельницький.
3.Вкажіть жанр твору   «Зажурилась Україна».
а) історична пісня                       б)  дума
в)  соціально-побутова                г)  календарно-обрядова
4. Думи виконуються у супроводі:
а) скрипки;б) флейти;в) бандури;  г) арфи.
2  рівень (середній )(1 питання 2б.)     
5 .Установіть відповідність між цитатою та літературним героєм   
1. «Ой той то ...,
      Що ляхів рубає». 
2.  "За тобою, ...,
       Вся Вкраїна плаче..."
3. "...З багатого хоч я й возьму, Убогому даю.
   Отак гроші поділивши,  Я гріхів не маю..."
4. "... У неділю рано зілля копала,
              В понеділок — переполоскала,
              Як прийшов вівторок — зілля ізварила,
              У середу рано Гриця отруїла..."
5. "...Кажу я вам, добре дбайте,
          В городи християнські утікайте,
         Тільки, прошу я вас, одного города Богуслава не минайте,
    Моєму батьку й матері знати давайте..."
6. "...Зібрав війська сорок тисяч
        В місті Жаботині,
        Обступили город Умань
В обідній годині..."   
А. Маруся Чурай
Б.Кармалюк.
В.Маруся Богуславка.
Г.Морозенко.
Ґ.Максим Залізняк
Д.Хмельницький.
3 рівень (достатній ) (5 балів)
6.Порівняй пісні « Засвіт  встали козаченьки» і «Чи не той то Хміль ».(2б.)

«Засвіт  встали козаченьки»
«Чи не той то Хміль»;

Історична доба


Як ставиться автор до свого героя?


За допомогою яких художніх засобів описано події?


7. Поясніть, чим соціально-побутові пісні відрізняються від історичних(1б.)
8. Запиши до таблиці художні засоби , використані в уривку з пісні «Засвіт встали козаченьки» (2б.)
Стоїть місяць над горою,
Та сонця немає,
Мати сина в доріженьку
Сльозно проводжає.
— Прощай, милий мій синочку,
Та не забувайся,
За чотири неділеньки
Додому вертайся!
Приклад із тексту
Назва художнього засобу








4 рівень( високий)(3б.)
9.   Напишіть твір-мініатюру.
А) «Моє особисте сприйняття творів легендарної народної поетеси Марусі Чурай».
Б) «Українські думи та історичні пісні справедливо вважають найдорожчим алмазом у короні многострадального, волелюбного, прекрасного й великого українського народу». (М. Рильський)

Відповіді до завдань:
1 варіант
1-В; 2-В; 3-А; 4-Г; 5--1-Ґ; 2-В; 3- Б; 4-А; 5-Д;6-Г
7.Чим історична пісня відрізняється від думи?(орієнтовна відповідь):
У них подібна тематика, пов'язана з героїчною боротьбою народу проти гнобителів. Різниця між думою та історичною піснею:
- пісня співається, а дума виконується речитативом, тобто повільним проказуванням, наближеним до співу. 
-Дума виконується у супроводі народного інструмента - ліри, кобзи, бандури, а пісня може звучати і без музичних інструментів. 
- Рядки рiзнi за кiлькiстю складiв, думи не подiляються на строфи. Можна сказати, що у думі мелодiя пiдпорядковується тексту, а у пісні - навпаки.
- За обсягом думи більші, ніж історичні пісні, складніша їхня будова. 
8.Запиши до таблиці художні засоби, використані в уривку з пісні "Зажурилась Україна"(орієнтовна відповідь):

Приклад із тексту

Назва художнього засобу

…Годі тобі, пане-брате, ґринджоли малювати…

Риторичне звертання 

Дамо тому стиха лиха

Та вражому турку!

Бери шаблю гостру, довгу

Та йди воювати!..

Риторичні оклики

шаблю гостру, довгу..

…вражому турку!..

Епітети

Ґринджоли  малювати…

…Дамо тому стиха лиха

Та вражому турку!..

Фразеологізми

Ой ти станеш на воротях,  А я в закаулку

Антитеза


2 варіант
1-Б; 2-Б; 3-А; 4-В; 5--1-Д; 2-Г; 3- Б; 4-А;5-В;6-Ґ.
6.Порівняй пісні « Засвіт  встали козаченьки» і «Чи не той то Хміль ».(орієнтовна відповідь):

«Засвіт  встали козаченьки»

«Чи не той то Хміль»;

Історична доба

 Козацька доба XVІ – XVІІ ст.

Визвольна війна 1648-1654 рр (XVІІст.)

Як ставиться автор до свого героя?

Захоплюється патріотизмом козаків й подвигом матерів та коханих у розлуці з

дорогими людьми.

Оспівує мужність, героїзм, винахідливість, а також застерігає гетьмана Б.Хмельницького

перед битвою з ляхами

За допомогою яких художніх засобів описано події?

Епітетів, повторів,

метафор,звертань,риторичних окликів, риторичне запитань

Епітетів, гіперболи,повторів,

метафор, риторичних   риторичне запитань,паралелізму.

7.Поясніть, чим соціально-побутові пісні відрізняються від історичних. (орієнтовна відповідь):
  В історичних  піснях  відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них, найчастіше розповідається про походи козаків або їх очільників. А в суспільно-побутових розповідається про про гірку долю простої  людини, соціальну нерівність, громадські, родинні, побутові конфлікти, природне віковічне прагнення народу до волі, пошуки шляхів до кращого життя .
8. Запиши до таблиці художні засоби , використані в уривку з пісні «Засвіт встали козаченьки»(орієнтовна відповідь):

Приклад із тексту

Назва художнього засобу

Стоїть місяць над горою...

Персоніфікація

Доріженьку, синочку, неділеньки

Слова зі зменшено-пестливим значенням

 Прощай, милий мій синочку,
Та не забувайся..

Звертання

Мати...Сльозно проводжає.

Епітет

За чотири неділеньки
Додому вертайся!

Риторичний оклик

Стоїть місяць над горою,
Та сонця немає,
Мати сина в доріженьку
Сльозно проводжає.

Паралелізм



2 коментарі: