Тематична
контрольна робота №1
Вступ. Усна
народна творчість
ВАРІАНТ 1
1 рівень (4 питання по 0,5б.=2б.)
1. Кого просять невольники
вислухати «у просьбах щирих, у нещасних молитвах» (дума «Маруся Богуславка»)?
а) Марусю; б) один одного; в) Бога; г)
пана турецького
2. З ким порівнюється
військо запорозьке, яке вирушає в похід (пісня « Та, ой як крикнув же козак Сірко"»)?
а) З соколами; б) з яструбами; в) з сонечком; г) з чайками.
3.Вкажіть
жанр твору «Чи не той то Хміль»
а) історична пісня
б) дума
в) соціально-побутова г) календарно-обрядова
4.Особливий спосіб виконання
дум – це:
а) тирада; б) славословіє; в) піснеспів; г) речитатив.
2 рівень (середній )(1 питання 2б.)
5.Установіть
відповідність між цитатою та її автором
1. «...з ляхами б’ється, …ляхів рубає,
...ляшеньків тисне».
2. «Не вернувся й ..., Голова
завзята,
Замучили молодого Вороги
прокляті».
3. «Втікали... Погубили шуби...
Становили собі... дубовії хати».
4. «Більше вони людей б’ють,
Ніж я гріхів маю».
5. «Вислухай, Боже, у просьбах щирих,
У нещасних молитвах нас...».
6. «Темницю відмирає, Всіх козаків,
Бідних невольників, На волю
випускає».
А. Кармалюк.
Б. Пани-ляхи.
В. Морозенко.
Г. Маруся Богуславка.
Ґ. Хмельницький.
Д. Козаки-невільники.
3 рівень (достатній ) (5 балів)
6.Порівняй
пісні « Та,ой, як крикнув же козак
Сірко» і «Зажурилась
Україна» (2б)
|
« Та,ой, як крикнув же козак Сірко»
|
«Зажурилась
Україна».
|
Історична доба
|
|
|
Як ставиться автор до свого героя?
|
|
|
За допомогою
яких художніх засобів описано події?
|
|
|
7. Поясніть, чим історичні пісні відрізняються від дум.(1б)
8.Запиши
до таблиці художні засоби , використані в уривку з пісні «Зажурилась Україна»(2б.)
Годі тобі, пане-брате,
Ґринджоли малювати,
Бери шаблю гостру, довгу
Та йди воювати!
Ой ти станеш на воротях,
А я в закаулку,
Дамо тому стиха лиха
Та вражому турку!
Приклад із тексту
|
Назва художнього засобу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 рівень(високий) (3б)
9. Напишіть твір-мініатюру.
А) «Якщо
народ має багаті традиції, славну історію, то він безсмертний».
Б) «Що найбільше цікавить мене в народних
думах».
Варіант 2
1 рівень (4 питання по 0,5б.=2б.)
1. В якій історичній пісні
згадується битва під Жовтими Водами?
а) «Максим козак Залізняк»; б) «Чи не той то хміль»;
в) «За Сибіром сонце сходить»; г) «Зажурилась Україна».
2. Хто
«зібрав собі славних хлопців» для боротьби з поневолювачами (пісня «За Сибіром сонце сходить»)?
а) Сірко;б)
Кармалюк;в) Морозенко;г) Хмельницький.
3.Вкажіть
жанр твору «Зажурилась Україна».
а) історична пісня б) дума
в)
соціально-побутова
г) календарно-обрядова
4. Думи
виконуються у супроводі:
а) скрипки;б)
флейти;в) бандури; г) арфи.
2 рівень (середній )(1 питання 2б.)
5 .Установіть відповідність між цитатою та літературним
героєм
1. «Ой той то ...,
Що ляхів
рубає».
2. "За тобою, ...,
Вся Вкраїна плаче..."
3. "...З багатого хоч я й возьму, Убогому даю.
Отак гроші поділивши, Я гріхів не маю..."
4. "... У неділю рано зілля копала,
В понеділок — переполоскала,
Як прийшов вівторок — зілля ізварила,
У середу рано Гриця отруїла..."
5. "...Кажу я вам, добре дбайте,
В городи християнські утікайте,
Тільки, прошу я вас, одного города Богуслава не минайте,
Моєму батьку й матері знати давайте..."
6. "...Зібрав війська сорок тисяч
В місті Жаботині,
Обступили город Умань
В обідній годині..."
А. Маруся Чурай
Б.Кармалюк.
В.Маруся Богуславка.
Г.Морозенко.
Ґ.Максим Залізняк
Д.Хмельницький.
3 рівень (достатній ) (5 балів)
6.Порівняй пісні « Засвіт
встали козаченьки» і «Чи не той то Хміль ».(2б.)
|
«Засвіт
встали козаченьки»
|
«Чи
не той то Хміль»;
|
Історична доба
|
|
|
Як ставиться автор до свого героя?
|
|
|
За допомогою яких художніх засобів описано події?
|
|
|
7. Поясніть, чим соціально-побутові пісні відрізняються від
історичних(1б.)
8. Запиши до таблиці художні засоби , використані в уривку з
пісні «Засвіт встали козаченьки» (2б.)
Стоїть місяць над
горою,
Та сонця немає,
Мати сина в доріженьку
Сльозно проводжає.
— Прощай, милий
мій синочку,
Та не забувайся,
За чотири неділеньки
Додому вертайся!
Приклад із тексту
|
Назва художнього засобу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 рівень( високий)(3б.)
9. Напишіть твір-мініатюру.
А) «Моє особисте сприйняття творів легендарної народної поетеси Марусі Чурай».
Б) «Українські думи та
історичні пісні справедливо вважають найдорожчим алмазом у короні многострадального,
волелюбного, прекрасного й великого українського народу». (М. Рильський)
Відповіді до завдань:
1 варіант
1-В; 2-В; 3-А; 4-Г; 5--1-Ґ; 2-В; 3- Б; 4-А; 5-Д;6-Г
7.Чим історична пісня відрізняється від думи?(орієнтовна відповідь):
У них подібна тематика, пов'язана з героїчною боротьбою народу проти гнобителів.
Різниця між думою та історичною піснею:
- пісня співається, а дума виконується речитативом, тобто повільним
проказуванням, наближеним до співу.
-Дума виконується у
супроводі народного інструмента - ліри, кобзи, бандури, а пісня може звучати і без музичних інструментів.
- Рядки рiзнi за
кiлькiстю складiв, думи не подiляються на строфи. Можна сказати, що у думі
мелодiя пiдпорядковується тексту, а у пісні - навпаки.
- За обсягом думи більші, ніж історичні
пісні, складніша їхня будова.
8.Запиши до таблиці художні засоби, використані в уривку з пісні "Зажурилась Україна"(орієнтовна відповідь):
Приклад із тексту
|
Назва художнього засобу
|
…Годі тобі,
пане-брате, ґринджоли малювати…
|
Риторичне звертання
|
…Дамо тому
стиха лиха
Та вражому турку!
… Бери шаблю гостру, довгу
Та йди воювати!..
|
Риторичні оклики
|
… шаблю гостру, довгу..
…вражому турку!..
|
Епітети
|
… Ґринджоли малювати…
…Дамо тому стиха
лиха
Та вражому турку!..
|
Фразеологізми
|
…Ой ти станеш на воротях, А я в закаулку…
|
Антитеза
|
2 варіант
1-Б; 2-Б; 3-А; 4-В; 5--1-Д; 2-Г; 3- Б; 4-А;5-В;6-Ґ.
6.Порівняй пісні « Засвіт встали козаченьки» і «Чи не той то Хміль ».(орієнтовна відповідь):
|
«Засвіт встали
козаченьки»
|
«Чи не той то Хміль»;
|
Історична доба
|
Козацька доба XVІ –
XVІІ ст.
|
Визвольна війна 1648-1654 рр (XVІІст.)
|
Як ставиться автор до свого героя?
|
Захоплюється
патріотизмом козаків й подвигом матерів та коханих у розлуці з
дорогими
людьми.
|
Оспівує мужність, героїзм, винахідливість, а також застерігає гетьмана
Б.Хмельницького
перед битвою з ляхами
|
За допомогою яких художніх засобів описано події?
|
Епітетів, повторів,
метафор,звертань,риторичних окликів, риторичне
запитань
|
Епітетів, гіперболи,повторів,
метафор, риторичних риторичне запитань,паралелізму.
|
7.Поясніть, чим соціально-побутові пісні відрізняються від історичних. (орієнтовна відповідь):
В історичних піснях відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них, найчастіше розповідається про походи козаків або їх очільників. А в суспільно-побутових розповідається про про гірку долю простої людини, соціальну нерівність, громадські, родинні, побутові конфлікти, природне віковічне прагнення народу до волі, пошуки шляхів до кращого життя .
8. Запиши до таблиці художні засоби , використані в уривку з пісні «Засвіт встали козаченьки»(орієнтовна відповідь):
Приклад із тексту
|
Назва художнього засобу
|
Стоїть
місяць над горою...
|
Персоніфікація
|
Доріженьку, синочку, неділеньки
|
Слова
зі зменшено-пестливим значенням
|
Прощай,
милий мій синочку,
Та не забувайся..
|
Звертання
|
Мати...Сльозно
проводжає.
|
Епітет
|
За чотири
неділеньки
Додому вертайся!
|
Риторичний оклик
|
Стоїть
місяць над горою,
Та сонця немає,
Мати сина в доріженьку
Сльозно проводжає.
|
Паралелізм
|
где ответи??
ВідповістиВидалитиОтветы?
ВідповістиВидалити