ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ
1. Відредагуйте
речення.
1.
У Вас такий
стрункий ніс.
2.
Нічия для нас –
благоприємний результат.
3.
Пам’ятайте, що
дотримання правил користування газовими приладами є запорукою нещасних
випадків.
4.
В кінці базару, біля господарського магазину продаються
соснові ялинки.
5.
Шановні покупці!
Доставка овочів додому – скоротить ваш час.
6.
Годинники на ремонт
приймаються щодня, крім неділі, понеділка, п’ятниці та суботи.
2. Відредагуйте речення.
1.
А от наші меблярі
представлені лише двохярусним ліжком.
2.
Пане Кравченко!
Висилаю Вам протокол загальних зборів. Доповідачі прикладаються.
3.
Нам треба навести
суворий розпорядок із дрібними крадіжками концентрованих кормів.
4.
Увага! Завтра
відбудеться виставка-розпродаж самодіяльних місцевих художників.
5.
Шановні відпочиваючі!
Товари в купальних костюмах не відпускаються.
6.
Громадяни, що
ухиляються від ветеринарної обробки, будуть притягнуті до відповідальності.
3.Доберіть по два
синоніми до поданих фразеологізмів.
Танцювати під чиюсь дудку. Нагріти руки.
Здійняти галас. Удаватися в сум. Викинути з голови; крізь землю провалитися;
кинути на зуб; жижки трусяться; пустити червоного півня, пасти задніх, передати
куті меду, бути на сьомомому небі, брати в шори.
1. Від яких прикметників не можна
утворити ступені порівняння і чому.
Знайомий, відомий, економічний, зелененький, старий,
темнуватий, ранковий, чистий, порожній, улюблений.
6.Дібравши до поданих іменників прикметники, визначити
рід іменників.
Біль, вуаль, дріб, насип, цеце (муха),
степ, путь, собака, колібрі, Торонто, денді, леді, тюль, шампунь, Кіліманджаро,
папараці, психолог, сек’юріті, листоноша, суддя.
7.Пояснити походження та значення фразеологізмів. Скласти з ними речення.
Нитка Аріадни, як п’яте колесо до воза, скриня Пандори,
терновий вінок, прокрустове ложе.
8. Утворити прикметники за допомогою суфікса -ськ(ий).
Пояснити зміни приголосних звуків.
Прага, Париж, Острог, Прилуки, Хуст,
Гадяч, Сиваш, Запоріжжя
9.Визначити рід іменників, увівши їх до складу
словосполучення.
Степ, дріб,
Перу, Сибір, мадам, парі, біль, виш, ВНЗ, собака, какаду, дріб, Чилі, Баку,
леді, ранчо, біль, ЄС, ДАІ, фіаско.
10.Виконати синтаксичний розбір речення.
Вже почалось, мабуть, майбутнє (Л.
Костенко).
11.
Записати числівники у формі орудного відмінка. Поставити наголос і
позначити закінчення.
11, 57, 603,
½, 25, 140.
12.Запишіть речення, поставте пропущені
розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір одного з речень, підкресліть члени
речення, надпишіть над ними частини мови. Виконайте комплексний аналіз
(фонетичний, морфологічний, морфемний, словотвірний) виділеного слова.
Людина багата не золотом а наприклад добром
(Панас Мирний).
Батьку мій лебедю білий сум не пускай на
поріг (І. Гребенко).
Люди різних поколінь
діди батьки діти усі прагнуть волі й незалежності для своєї
Вітчизни.
Підсумкова контрольна робота
з української
мови за 1 семестр
Варіант 1
Початковий рівень
1. Виберіть складносурядне речення. (0,5б)
A) Коли падав із дерев лист і люди
збирали картоплю, повернувся додому Оксен (Г. Тютюнник)
Б) Тихо-мирно спала зграя лебедина,
і даремно лебідь звав, будив її (О. Олесь).
B) Микола пізнавав дівчину і не
впізнавав: вона була не вербівська (І. Нечуй-Левицький).
Г) На зорі задививсь хлопчина, але
своєї не знайшов (Б.-І. Антонич).
2. Виберіть складносурядне речення, частини якого поєднані за допомогою
протиставного сполучника. (0,5б)
A) Осідлайте швидше коні воронії, та
й поїдем доганяти літа молодії (Народна творчість).
Б) То сонце вигляне, то знову бризне
дощ (М. Рильський).
B) Вмерла осінь, і холодом трав вже
не пахне мені вечорами (В. Сосюра).
Г) Хай слово мовлене інакше, та суть
в них наша зостається (П. Тичина).
3
Укажіть схему, якій
відповідає подане речення.
(0,5б)
Он
ту яблуневу гілку, де снігу замети білі, ти сам щепив із сусідом… (А. Малишко)
А [ ],
(де…), [ ]… В (Де…), [
]…
Б […ту…], (де…), ( )… Г […ту…, (де…), …]…
4. Позначте пропущений розділовий знак у реченні. (0,5б)
Людина , яка втрачає корінь подібна до підточеного дерева (І. Цюпа).
Людина , яка втрачає корінь подібна до підточеного дерева (І. Цюпа).
A) Кома; Б) тире; B) крапка з комою; Г) двокрапка.
.Прочитайте текст (окремі
розділові знаки пропущено). Виконайте завдання 6-8
до нього
(1) Там, де Ташань робить круте коліно, напроти садиби, – вир. (2) Рибалки об’їжають його, бо він перекидає човни. (3) Троянчани не купаються навіть поблизу нього, і всіляко обходять прокляте місце, про яке розповідаються легенди, одна страшніша за іншу. (4) Говорять, що колись утопився у тому вирі якийсь чоботар.
(1) Там, де Ташань робить круте коліно, напроти садиби, – вир. (2) Рибалки об’їжають його, бо він перекидає човни. (3) Троянчани не купаються навіть поблизу нього, і всіляко обходять прокляте місце, про яке розповідаються легенди, одна страшніша за іншу. (4) Говорять, що колись утопився у тому вирі якийсь чоботар.
(За Г. Тютюнником)
5. Позначте
складнопідрядне речення з підрядним означальним (0,5б)
6. Визначіть речення, у якому допущено пунктуаційну помилку (0,5б)
Середній рівень
7. Назвіть розділові сполучники у складносурядному реченні ( 1 б.)
7. Назвіть розділові сполучники у складносурядному реченні ( 1 б.)
8.Установіть відповідність
між складносурядними реченнями та видом смислового зв’язку між німи частинами. ( 2б.)
1. Послідовність;
2. чергування явищ;
3. зіставлення явищ;
4. протиставлення явищ.
1. Послідовність;
2. чергування явищ;
3. зіставлення явищ;
4. протиставлення явищ.
А) Тільки вчора було ще влітку, а сьогодні вже восени (Леся Українка).
Б) Туман уже піднявся – і небо стало сірим (М. Коцюбинський).
В) То проснеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс (А. Шиян).
Г) Минає день, і світ згасає, і найсвітліший промінь згас (М. Рильський).
Д) Співають, ідучи, дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко).
Б) Туман уже піднявся – і небо стало сірим (М. Коцюбинський).
В) То проснеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс (А. Шиян).
Г) Минає день, і світ згасає, і найсвітліший промінь згас (М. Рильський).
Д) Співають, ідучи, дівчата, а матері вечерять ждуть (Т. Шевченко).
Достатній рівень
9. Із вище поданого
тексту випишіть 2 речення і зробіть його частковий синтаксичний аналіз
(підкресліть усі члени речення, намалюйте структурну схему, укажіть вид
підрядної частини) ( 2б.)
10. Складіть речення
за поданою схемою : [ ] , а [ ]. ( 1 б.)
Високий рівень
11. Виконайте одне із поданих
завдань. ( 3 б.)
ü Напишіть твір на тему « Чому я святкую Різдво?». Використайте
у тексті складнопідрядні речення з підряними часу, мети. Підкресліть
їх.
ü Підтримайте або спростуйте
думку: «Щасливий той, хто собою задоволений». Використайте у тексті складнопідрядне речення зі спільною
підрядною частиною умови,
підкресліть
це речення.
Варіант 2
Початковий рівень
1. Виберіть складносурядне речення.
(0,5б)
A) На світі вже давно ведеться, що вищий перед нижчим гнеться (Л. Глібов).
Б) Дерева в саду хитає вітер, жовтий лист летить до ніг мені (В. Сосюра).
B) Праця садівника неспокійна, але почесна і самою своєю суттю мирна (О. Гончар).
Г) Не лише сльози проливала Леся, а й заклик був у віршах до борні (В. Гуртовенко).
A) На світі вже давно ведеться, що вищий перед нижчим гнеться (Л. Глібов).
Б) Дерева в саду хитає вітер, жовтий лист летить до ніг мені (В. Сосюра).
B) Праця садівника неспокійна, але почесна і самою своєю суттю мирна (О. Гончар).
Г) Не лише сльози проливала Леся, а й заклик був у віршах до борні (В. Гуртовенко).
2. Виберіть складносурядне речення, частини якого
поєднані за допомогою протиставного сполучника. (0,5б)
A) Фронт мовчав, чи його чутно не було витряпицею (О. Гончар).
Б) Лиш небо гуде неокрає, та сім’я журавлина на крилах весну підіймає (А. Малишко).
B) Між нами ґрат нема, та ними і не можна троянду й солов’я навіки розлучить (Леся Українка).
Г) І марили айстри в саду восени про трави шовкові, про сонячні дні, і в мріях ввижалась їм казка ясна (О. Олесь).
A) Фронт мовчав, чи його чутно не було витряпицею (О. Гончар).
Б) Лиш небо гуде неокрає, та сім’я журавлина на крилах весну підіймає (А. Малишко).
B) Між нами ґрат нема, та ними і не можна троянду й солов’я навіки розлучить (Леся Українка).
Г) І марили айстри в саду восени про трави шовкові, про сонячні дні, і в мріях ввижалась їм казка ясна (О. Олесь).
3 Укажіть схему, якій
відповідає подане речення. (0,5б)
Звали
нашого діда, як я вже потім довідавсь, Семеном.
(О. Довженко)
А […, (як…), …]. В (Як…), [
].
Б [ ],
(як…), [ ]. Г […],
(як…), ( ).
4. Позначте пропущений розділовий знак у реченні . (0,5б)
Щоб глибоко збагнути душу народу треба знати його літературу (Ю. Мартич).
A) Кома; Б) тире; B) двокрапка; Г) крапка з комою.
Щоб глибоко збагнути душу народу треба знати його літературу (Ю. Мартич).
A) Кома; Б) тире; B) двокрапка; Г) крапка з комою.
Прочитайте текст (окремі
розділові знаки пропущено). Виконайте завдання 5,6,8 до нього
(1) Там, де Ташань робить круте коліно, напроти садиби, – вир. (2) Рибалки об’їжають його, бо він перекидає човни. (3) Троянчани не купаються навіть поблизу нього, і всіляко обходять прокляте місце, про яке розповідаються легенди, одна страшніша за іншу. (4) Говорять, що колись утопився у тому вирі якийсь чоботар.(За Г. Тютюнником)
(1) Там, де Ташань робить круте коліно, напроти садиби, – вир. (2) Рибалки об’їжають його, бо він перекидає човни. (3) Троянчани не купаються навіть поблизу нього, і всіляко обходять прокляте місце, про яке розповідаються легенди, одна страшніша за іншу. (4) Говорять, що колись утопився у тому вирі якийсь чоботар.(За Г. Тютюнником)
5. Позначте складнопідрядне речення з підрядним обставинним місця. (0,5б)
6. Визначіть речення, у якому допущено орфографічну помилку. (0,5б)
Середній рівень
Середній рівень
7. Назвіть єднальні
сполучники у складносурядному реченні ( 1 б.)
8. Установіть відповідність між складносурядними реченнями та видом смислового
зв’язку між їхніми частинами ( 2б.)
1. Послідовність;
2. одночасність;
3. чергування явищ;
4. зіставлення явищ.
1. Послідовність;
2. одночасність;
3. чергування явищ;
4. зіставлення явищ.
А) То сонце вигляне, то
знову туча, і блискавиця, і дощ (Я. Тичина).
Б) На столі з-під рушника виглядає житній хліб, а рядом темніє пучок польових волошок (С. Васильченко).
В) Достигла нива колосиста, і зріють яблука в саду (М. Терещенко).
Г) Сорочка біленька, але душа чорненька (Народна творчість).
Д) І серцю не дано бідніти, і думам не дано всихать (М. Стельмах).
Б) На столі з-під рушника виглядає житній хліб, а рядом темніє пучок польових волошок (С. Васильченко).
В) Достигла нива колосиста, і зріють яблука в саду (М. Терещенко).
Г) Сорочка біленька, але душа чорненька (Народна творчість).
Д) І серцю не дано бідніти, і думам не дано всихать (М. Стельмах).
Достатній рівень
9 . Із вище поданого
тексту випишіть 4 речення і зробіть його частковий синтаксичний аналіз (підкресліть усі члени речення, намалюйте
структурну схему, укажіть вид підрядної частини) ( 2б.)
10. Складіть речення
за поданою схемою : Або [
], або [ ].. ( 1 б.)
Високий рівень
11. Виконайте одне із поданих завдань. (3б.)
ü Напишіть
твір на тему « Чому я святкую Різдво?». Використайте
у тексті складнопідрядні речення з підрядними місця , причини. Підкресліть
їх.
ü
Підтримайте
або заперечте життєву позицію, виражену думкою «Моя
хата скраю, я нічого не знаю». Використайте у тексті складнопідрядне
речення з підрядним допусту, підкресліть це речення.
Немає коментарів:
Дописати коментар